szerda, augusztus 10

tábori elmélkedések

Kéne írni táborról. Mielőtt elfelejtem.

Röviden, idén a program-keretjáték-csapat-rend sokszögből a csapat erős volt, a többi nem annyira. A logisztikába meg nem láttam bele, amit láttam, az elég zavarosnak tűnt, úgyhogy inkáb nem néztem oda :D

Ja, persze, a tábor jó volt, működött, csak voltak olyan pontjai, amik lehettek volna jobbak, és kiküszöbölhetőek talán ebből a felállásból is (ergo legközelebb ne ezeket a hibákat kövessük el).

Túl sok dolgot akartunk begyömöszölni az időbe, emiatt nem jutott mindenre elég idő, és energia sem.  Persze, az eső még jobban beszűkítette a lehetőségeket, de, ha nincs, akkor is ennyire, ha nem jbban zsúfoltak a napjaink.

Csapatok: ezek most kifejezetten erősre sikerültek, nyilván nem probléma nélkül ment a dolog, de úgy érzem, jók voltunk. Jó lett az emberek elosztása, most először működtött igazán a családfői szerepkör, ami nem helyettest, vagy meghosszabbított kezet jelentett csak, hanem a csapattagok számára is  jelentősége volt annak, hogy ki az "anyjuk" :D Az meg, hogy a mi hármasunk Áfival és Cuccal ennyire működött... ez az, amire nem lehet előre számítani :D
Egészen biztos vagyok benne, hogy kevés idő jutott a nemzetségnek önmagára. Nem identitás miatt, nem is értettem, minek ezen az "identitás" dolgon ennyit pörögni, az idő arra kell, hogy játszunk, hogy beszélgessünk, hogy csináljunk valamit közösen a csapatelőadáson és kötelező szertartáson túl is. A csapatelőadás túl kötött, túl nagyszabású ehhez a fajta "lazán, akármit" dologhoz. Szinte minden nap legalább fél órával tovább voltunk az alap 2,5 óra letelte után, ami szerencsére "csak" a szabadidőbe lógott bele, és úgy, hogy még munkában voltunk, ott volt a csapat, próbáltunk, megbeszéltünk, akármi.

Programok: a hadijáték jó volt, csak nem jutott rá elég idő, a kereskedős játék volt, de nem volt sem a csapatok, sem a keretjáték számára fontos, a Troll és a szabadrendi dolgok meg jók lettek volna, ha nem vagyunk addigra mindig az energiáink végén. Ill. jobbak lettek volna, ha. Az akadályversenyek aranyosak voltak, de...
nem szabadna programot a közösségektől és keretjátékoktól függetlenül csinálni. A csapatok a beléjük csoportosított emberek miatt a tábor lényegei, a keretjáték meg az egészet összefogó globális kohézió. Ha bármelyik is kimarad egy programból, akkor az érződik.

És el kell választani az ilyen jellegű "össztábori" programokat az általános beosztásszervezéstől. Mert más feladat, munkakör a kettő. Kevés ember esetén csinálhatja ugyanaz nyilván, de akkor neki kell külön kezelnie.

Keretjáték: a setting rendben volt, hangulata is volt megminden. Erről sokat gondolkodtunk tegnap, egyrészt receptet nem kellett volna használni. Másrészt meg valahogy úgy kezelték a keretjáékos teamet, mint amikor a dizájnert a meló végén felkérik arra, hogy fesse ki a mérnökök által megtervezett dobozt - oké, rászögelhet girlandokat meg mindent.
Pedig ugye a design az egyidőben zajlik optimális esetben a többi tervezéssel. Kohézió, kohézió.
Maga a megvalósítás szerintem nem volt ideális a jelenlegi táborhoz: túl statikusak, színdarabjelleűek voltak olyan jelenetek és szituációk, amiknél inkább a csapatok bevonására lett volna szükség (népgyűlések). Nyilván ez nem vonatkozik azkra, amikbe nem lehetett volna beleszólása táborozónak, de így az őket elvileg érintő dolgok is színjátékká váltak.
Emellett nem volt reális közeg az npc-kkel való találkozásra a trollon kívül (ami este volt, amin már mást akartak), és, mivel a csapatokat a questeken keresztül próbálták a keretjátékba bevonni, ezért muszáj volt mégis elérni őket, akár úgy is, hogy hopp-hopp, véletlenül eljöttünk hozzátok, ti... öö... izé, hogy megnézzük, mit csináltok. Egy-két esetben oké, de...

A csapatok egymás közti interakciójára nem volt felkészülve a keretjáték, vagy csak nem akartak ezzel foglalkozni, meg igazából idő sem volt rá. Valamilyen szinten megoldottuk, csak úgy éreztem, inkább a "cináljatok, amit akartok, majd söprögetünk utánatok" hozzáállás volt a jellemző, mint a" átkot akartok törni? oké, elmossátok a jelet. Lécci hívd fel a figyelmét arra a csapatnak, h újra megjelent. (És elmennek újrajzolni)." Amennyiben PC-nek tervezik a csapatokat, akkor a világnak reaálnia kell arra, amit akkor csinálnak, nem csak az előzetes tervek alapján. Persze simán lehet, hogy voltak ilyenek, csak nekem nem hívták rá fel a figyelmemet.
A családok tanácsa dolog igazából logikus lépés volt, hiszen Faramir olyan szinten hárított az első napokban minden cselekvést a furaságokkal szemben, hogy aki beleéli magát,az arra gondol, akkor megoldja máshogy. Szerintem megint csak az idő hiánya miatt nem sikerült kitalálni olyan megoldást erre, ami kiegeyensúlyozotan alkalmazta volna ezt az eseményt. Nekem sem jutott rá időm, h meghallgassam a haradi követeinket, hogy mire jutottak, pedig kellett volna.

A háttérsztorik különben hangulatosak voltak, és, ha van időnk belemélyedni, meg ezek alapján kitalálni, hogy mit is kezdünk magunkkal, akkor jól jöttek volna.
Az őrségek sztorijai tetszettek - amúgy szvsz ez is részben programos feladat, nem csak keretjátéki (bár lehet, h a plöm is dolgozott benne, nemtom.) Kerejáték találja ki az eseményt, meg esetlegaz ideális kimenetelt, a programos csapat meg azt, hogy mi a játék. Hm. Szvsz inkább játéktervező teamnek kéne fordítani, míg a keretjátékot koncepcióteamnak :D

Najó, egyelőre ennyi jutott eszembe, ez nyilván nem teljes, és a rndekről még nem is írtam.
Rendek: külön-külön nyilván jók voltak, visznt nem volt egység, és a tábori koncepcióból is kilógtak. Ezt így szerintem nem kellene erőltetni, vagy legyenek rendesen integrálva, vagy egyéb.

na, tényleg ennyi.

5 megjegyzés:

zs.gothpunk írta...

Tök jók a meglátásaid. Érdekes, hogy hasonlóak az enyémhez és mégsem. Jól fején találod a szöget. :közhelysor:

"És el kell választani az ilyen jellegű "össztábori" programokat az általános beosztásszervezéstől. Mert más feladat, munkakör a kettő. Kevés ember esetén csinálhatja ugyanaz nyilván, de akkor neki kell külön kezelnie." Ezt viszont nem értem. :)

gothposeur írta...

"ösztábori program": minden olyan játék/programpont, ami nem kimondottan tartozik máshoz: hadijáték, kereskedős, akadályverseny, bemutatók, őrségek (szvsz), kirándulások, csapatversenyek, zsábanfutás, estébé.

beosztás elkészítése, szervezése: főszervezői team feladata, amibe a három programgeneráló csapatnak (keretjáték, program, közösségek) egyaránt bele kell, hogy szóljanak.

Gandalf írta...

Gondolatébresztő elemzés, köszönjük! :0)

A családi tanáccsal alapvetően az volt a gond, hogy időben nem nagyon lehetett beilleszteni a programok közé, keretjátékilag nem okozott problémát nekünk.

A nemzetségek közötti interakciói közül nagyon kevés jutott el hozzánk, nem mindig volt, aki elmondja nekünk, mi is történt (nagy tisztelet a kivételnek, amely konzultálni odajött hozzánk!). Nyilván a jövő évi táborszervezésnél erre is előre kell gondolni, hogy jól bejáratott csatornái legyenek az információáramlásnak.

Az idei koncepció az volt (és ez szerepelt is a dokumentációnkban leírva), hogy a népek önálló kezdeményezéseit támogatjuk, de minden ilyen akciónál jelen kell lennie legalább egy KeCsap-tagnak is. Más feltétel nem volt.

Nem tudom persze, hogy hány ilyesmiről maradtunk le, de gyanítom, hogy több lehetett, mint amennyi eljutott hozzánk.
(Arra pl. kíváncsi vagyok, hogy a questek megoldása során rájöttek-e maguktól az egymásra utaltságra, és segítették-e egymást a nyomozásban, vagy csak a folyamatos kikacsintgatásainknak meg a megírt jeleneteknek köszönhetően kapcsolódtak egybe a megtisztító rituáléig.)

A népgyűlésekkel kapcsolatban sajnos igazad van, bár a népgyűlések mindig is a leghálátlanabb események a keretjáték-csapatok számára. Egyszerre kell interaktívnak és jól begyakoroltnak lenniük, hogy üssenek, de nehéz úgy belőni az arányt, hogy fogalmad sincsen, mennyire és mire harapnak majd rá a táborozók.

A színpad alapvetően a népgyűlés-típusú jeleneteknek kedvezett, így a helyszínre fognám, hogy ezek lettek a legdominánsabbak a settingben.

Az éjjeli őrség csak hozzánk tartozott, mivel Kuvasznak ez volt a feladata, semmi más, és lelkesen csinálta is. Tavaly is Baldorra volt bízva a dolog, és akkor az őrség megszervezéésért és levezetéséért is ugyanaz az ember felelt. A mindenkori keretjáték-team pedig mindig segít az aktuális őrparancsnoknak mind az előkészítésben, mind a lebonyolításban. Szerintem ez így jó, nem szükséges más szervezőket belevonni. Önkéntes orkokra és misztikus hangokra és fényekre meg lehet helyben toborozni.

gothposeur írta...

a nemzetségi kezdeményezéseknél nagyon számított az, h nem volt rájuk idő. Szerintem sokkal több volt az emberekben ennél.
A családi tanácsos ügyről én hallotam egyebet is, de azt max élőben :D

hát, az nem volt egyértelmű, hogy akkor hogyan lesz megoldva a dolgunk, azon kívül h "a tündék dolgoznak rajta", ez meg olyan neszesemmi... :D de elhittük, és jé, lett is valami.

a népgyűlésekkel kapcsolatban nem értek egyet: nem kell begyakoroltnak lenniük, csak akkor, ha van kiemelt esemény/fordulat, ami előreláthatóan fixen lezajlik a közegben. Nyilván a keret fontos, h legyen eleje és vége (! ezt majd elfelejtettem, a jelenetek vége általában hiányzott...), kell valamilyen moderáció rá, de az nem feltétlenül előre megírt szöveg.

Nem azt írtam, h a mostani koncepcióban nem hozzátok tartozott az őrség, hanem azt, hogy szvsz alapvetően nem keretjátékos feladatnak kellene lennie, amennyiben funkciók szerint választjuk szét a tevékenységeket, előkészítéseket, ilyesmiket.
Pontosabban szólva, szerintem minden program alapját is ugyanennyire kellene meghatározni keretjáték teammel, ahogy az őrségét, és a lebonyolítást, játékok konkrét kitalálását funkcionális szinten a játéktervezőkre hagyni. Az más, ha valaki átvállal feladatot másik teamtől, csak elméletileg szvsz nem oda tartozik egészen.

Gandalf írta...

Hm. Ha minden estére valami játékos feladat lenne az őrségnek, akkor működőképes lehet a funkcionális feladatmegosztás. Viszont ha az ideihez hasonlóan lesz olyan este, amikor az őrségnek nem egy feladat, hanem egy kvázi keretjáték-esemény jut (Thalien, Tarkil), akkor feleslegessé válhat.
És ha lesz pl. éjszakai keretjátékos túra, ott is attól függ a felosztás értelme, hogy részét képezi-e majd valami olyan program-elem, amely max. mázát tekintve kötődik a keretjátékhoz.