Mivel már hallottam pár dolgot arról, hogy ezúttal az éppen ott lévő emberek (glom az mtt elnöksége) dönti el, h kik szervezik a tábort, ezért kevés esélyt látok a pályázatra, úgyhogy csak ide írom le a gondolatmenetemet.
Épp azon gondolkodokm, h megsértődtem-e azon, h nem tartanak szervezésre alkalmasnak, vagy egyáltalán arra alkalmasnak, hogy megkérdezzenek, miután modntam, h lelkesedésem és energiám is lenne a szervezéshez - de asszem nem, mert akkora arcom azért nincsen. Csak rosszul esik. Asszem.
Naszóval, egyrészt nyilván kell egy főszervező, aki képes arra, ogy magáénak érezze az egészet, és átlásson mindent, és tudja, h ki-mit csinál, és figyeljen, hogy az előkészületek a megfelelő ütemben menjenek. Emellett tudjon dönteni, tudjon beszélni az emberekkel (vagy legyen olyan ember, akivel tud beszélni, és az beszél a többiekkel).
Aztán el kell dönteni a tábor szerkezetét.
Kell logisztikai egység, illetve kell programos egység. Ez a legalapvetőbb logikai felosztás, mert kell valahol élni (logisztika), illetve valamit csinálni közben (program). Minden más már ennek a finomítása. A szokásos táborkoncepció egyik alapvető eleme a csapat - ez adja a tábori program egyik pillérét. Másik szokásos elem a keretjáték. Ezen kívül még szoktak lenni olyanok, h közös tábori programok, vagy szabadon választható, nem csapathoz kötődő programok.
A csapat az a szűkebb közösség, akikkel közös programja/tevékenysége van a résztvevőknek a tábor során. Ez még mindig baromira általános, de már konkrétan is megvalósítható elképzelés, hogy a tábor programjai csak csapatokra épl - minden, amit az emberek csinálnak ebben a viszonyrendszerben működik. Lényegében sok kis altábor, amik időnként keresztezik egymást, összehasonlításra kerülnek, stb.
A csapat tevékenysége általában valamilyen közös kreatív tevékenység, illetve játék szokott lenni. A beszélgetünk gyertyafénynél dolog vhol a kettő határán mozog, illetve a kirándulás mondjuk játék, és akkor lefedtem mindent. A másik szerepe a szociális közeg biztosítása mindenki számára (gyertyafényes izé ide is jöhet).
Volt már többféle közösség is, az utóbbi pár évben megszokás lett a másik csapat, a rendek intézménye. Tulajdonképpen ez egy szűkebb tevékenységre orientált csapat, és alapvetően képes ellátni ugyanazokat a funkciókat, mint a másik elnevezéssel, de, mivel ezt külön szokták kezelni, ezért fontos kitérni rá az emtété táborok esetében.
Szóval a rendek valamilyen kreatív tevékenységre koncentráló csapatok.
A kettő csapatféle mátrixként szokott működni, az egyes emberek mindkettőbe tartoztak az elmúlt táborok során.
Jelenleg épp az a véleményem, hogy nem feltétlenül ez a legoptimálisabb kialakítás - az elmúlt évek során azért épp elég hiányosság, probléma is kiderült ezekkel kapcsolatban, úgyhogy tessék, néhány alternatív megoldás:
- a csapatok rendek: egyfajta csapatfelosztás van, és a csapatok egyféle tevékenység köré csoportosulnak. Ilyen táborból azért jónéhányat ismerhetünk, a valamilyen tanulásra/tevékenységre súlyt fektető (nyelvi, úszó, lovagló stb. ) táborok így működnek. KÖMT már volt ilyen, és működött.
- a csapatoknak két fajtája van, egymás mellett: van a rend-féle kreatív cucc, meg a másik fajta, akik nem egy tevékenységre összpontosítanak.
- a csapatok csak szociális, illetve kezelhetőségi funkciót töltenek be, a programot alapvetően a közös tábori ill. keretjátékos események viszik, a csapatokra alapozva: tehát nem a zászlófestés és kényszeredett indulóépítéssel töltik az emberek az idejüket, hanem csapatversenyek, kirándulások, akár amolyan szabadrendi órák, akadályversenyek, illetve akár live-os események között időnként összeülnek beszélgetni, és igény szerint mindig ugyanannál az asztalnál ülnek kajánál.
- nincsenek tevékenységi csapatok: az embereket a baráti közösségek, illetve a keretjátékos funkciók kötik össze, a programot egészében a keretjáték és a közös programok viszik (legutóbbi KÖMT, LEP), esetleg az alkalmi közösségek.
Én az elsőt, ill. a harmadikat tartom megvalósíthatónak, és összemérhetőnek a szokásos mátrix-rendszerünkkel annyira, hogy mindkettőt érdemes lenne szerintem alaposan átgondolni. Én most a harmadikra fogok részletesebb javaslatot tenni (és wazze, érzem, ahogy a terméktervezős nem lepontozta a termékjavaslatokat, és kidolgozná mindet, hogy könnyebb legyen választani).
De előbb a keretjáték. Ez kifejezetten mtt-táboros jellegzetesség, a legfőbb hozzáadott értékünk szerintem a táborainkhoz. Ezért Tolkien tábor. Ezért kifejezetten fontos.
Az erőssége eddig is változó volt a táborok során,nekem úgy tűnik, hogy a minimum az az általános hangulat megteremtése: az emberek érezzék magukat Középföldén. A díszítés, a helyszínek berendéze legyen következetesen középfölde-i (esetleg valinori), legyen egy korhoz, sőt egy helyhez és időhöz köthető. Meg konkrét eseményekhez is, amik kötődnek az ismert nagy mitológiai/történeti eseményekhez.
Egy következő szint, amikor a keretjáték már minden programot megideologizál, kontextusba helyez.
Aztán erősebb keretjáték esetén maga keretjáték szolgáltat programot is - naagy megbeszélések, csapatok koncepciója és tevékenysége (igen, zászlófestés és rituálé kialakítás meg ilyenek). Meg a megnézhető keretjátékos események.
A legutolsó meg a live-szint, amikor részt vesznek a keretjáték eseményeiben, az emberek nem csak csapatonként, hanem személyenként is középföldei szereplők.
Na, ezek közül is érdemes belőni, h mit szeretnénk. Én a hármas-négye szint közöttit tartom célszerűnek (és itt is szoktak mozogni a táborok - a relax volt csak az egyes alatt, de még annál is volt eredetileg törekvés legalább az egyes szintre).
Tehát kell koncepció egy eseménysorra, ami a csapatok szempontjából "Live", és bizonyos, jól körülhatárolt szituációkban az emberek számára is (lehet) az. Erre ugye a legutóbbi tábor jó példa (mmint a live-osra).
Aztán kell dramaturgiai ív az egész táborra, katarzissal, eukatasztrófával nagy mitológiához kapcsolódással, átélést segítő dolgokkal.
És nem árt, ha ezek a dolgok fedésben vannak a többi program-pillérrel is (vháhh, ez pilléres szöveg marketinges-menedzsment órákról maradt meg, ólol). Sőt, igazából szerves egységet kell képezni (mint a formatervezésben a design és funkciók között).
Megtervezésre a következő módszert látom jónak:
- koncepció, szerkezet kialakítása --> programszerkezet kialakítása együtt a közösségek működésével és a keretjáték dramaturgiájával --> itt válhatkülön a keretjáték, az közösségek, ill. a maradék, egyikhez sem köthető programok kidolgozása --> a végén meg az egész összefésülése, és közös átnézése, javítása
és az egész mellett folyamatosan az általam egyáltalán nem végiggondolt logisztikai csapat általi követés kiegészítés, stb.
Ha a konkrét példára vonatkoztatok, akkor:
- vannak csapatok, van keretjátékban betöltött funkciójuk.
- van a keretjáték ideje és helye és szituációja - a programok mind ehhez kötődnek: versenyek, kreatív tevékenységek, amik akár szabadrendiek, akár kurzus jellegűek, (de nem az eddigi rendek*), sportprogramok, hadijáték, kirándulás, előadóest, kiselőadások, nagyelőadások, tábortüzek, csapatjátékok, játékok.
- illetve vannak a kifejezetten keretjátékos megmozdulások: nagy jelenetek és live-jellegű történések.
* azért nem látom ideálisnak az eddigi rend koncepciót, mert már a beválogatott tevékenységek sem ugyanúgy működnek, és így még ki is hagyunk olyan dolgokat, amikre lenne igény, amik jók lehetnének. Quenyát nem fog 10 napon keresztl tanulni senki, de mondjuk 3-4 alkalmas kurzus? Írni lehet egy teljes napon keresztül, de időnként jó, ha az ember mondjuk elmegy két órát táncolni közben. A "krónikás" rend meg nem mut mit csinálni olyankor, amikor nincs esemény. A szakácsoknak viszont határozottan kell idő.
Egyelőre ennyi jutott eszembe, de majd alkalomadtán folytatom.
6 megjegyzés:
Tudtommal épp hogy összeállt a főszervezői csapat. Szvsz igény lesz tartva a közreműködésedre, csak nem az eddig kiválasztott pozíciókban (pl nemzetségvezetőként). Vagy te főszervező szerettél volna lenni? Hát, annak elég sokakat nem kértek fel - pl. engem se. :D (A magam részéről nem is bánom, bár kétségkívül felemelő lett volna visszautasítani. :))
mivel lenne ötletem koncepicó ziinten, sőt alapvetően szeretnék a koncepicó kidolgozásában és optimalizálásában részt venni, ezért nyilván nem a végrehajtó szint érdekel most novemberben.
szeretném, ha nem a megszokás és sablonok vezérelnék a tábor alapvetéseit, hanem át lenne gondolva - és szerintem erre alkalmas vagyok. Valószínűleg alkalmasabb, mint a későbbi szöszölődésre a részletekkel.
ezért éreztem volna... kevésbé belterjesnek, ha legalább koncepicióra kiírnak pályázatot, nem csak végrehajtásra.
Gillz: legutóbb még nem volt meg az 5 fő a főszervezők közt, és az a 3-4 se volt biztos.
És szó sincs belterjességről, mert épp hogy közös ötletelős (és ki-mit-vállalna) topikot tervezünk indítani, hogy valóban az optimális (leginkább konszenzusos) ötletekből álljon össze a tábor, és hogy senki ne érezze úgy, hogy csak az szervezhet, akit személyesen megkerestek ezzel. A pályázat ezek után nem egészen olyan lesz, mint eddig.
Csak Ankalimon béna és 3 hete ül a topiknyitáson :P
de, hogy ehhez hosszú blogpostokat kelljen írni, míg kiderül, h mi a helyzet :)
ez a topicból ötletelős dolog érdekesnek tűnik, kíváncsi vagyok, mennyire működik - úgyis az dönti el az egészet, h ki és hogyan szűri meg a beérkezett dolgokat :D
Én az alatt az impresszió alatt voltam, hogy a 2009-es tábor, de leginkább annak előkészítési szakasza volt az, ami hivatott volt kitalálni, és finomítani egy koncepciót, amit aztán évekig lehet használni.
Fq: de már a 2010-es tábornak máshol voltak hangsúlyai... én nem érzem jónak, hogy ugyanazt a receptet használjuk évekig komolyabb revízió nélkül.
Különben melyik koncepióra gondolsz? A cspat-rend felosztást az előző két tábor dolgozta ki,a csapatokat és keretjátékot az összes tábor, az össztábori programokat (előadó-est, hadijáték, tábornyitó parti, táborzárás, kirándulás, stb.) azok is az összes tábor folyamán formálódtak...
Az egyedüli új koncepció a porjektfeladatokban volt, de a 2009-es megoldás meg is bukott (feladatra szerveződő csapatok), helyette már fix tervező-struktúra lett 2010-ben.
Ennek is volt már előzménye, 2007-ben a rendek, 2008-ban a keretjáték és hadijáték megalkotása vagy kidolgozása csoportmunka volt.
Szóval szerintem nem érdemes kijelenteni átgondolás nélkül, hogy demár kitaláltuk korábban, mert ... nem találtuk ki az egészet. Sok kis részletet igen, de a szerkezet az, ami meghatároz.
Megjegyzés küldése